Consumenten winkelen steeds meer online. Het is volkomen begrijpelijk dat ze bestellingen zo snel mogelijk willen ontvangen. Jij wilt immers ook verder met je project of genieten van je nieuwe aankoop. Webwinkels spelen hierop in door beloftes te doen over de bezorging, zoals “vandaag besteld, morgen in huis”. Maar wat gebeurt er als de bestelling niet op tijd wordt bezorgd? Kunnen webwinkels garanties geven op tijdige bezorging? Hoe gaat gereedschap-bouwmarkt.nl om met deze belofte?
Geven webwinkels garantie op tijdige bezorging?
Een webwinkel kan doorgaans geen garantie geven dat de bezorging op tijd zal zijn, omdat de bezorging afhankelijk is van verschillende factoren die buiten de controle van de webwinkel vallen. Zo kunnen bijvoorbeeld externe factoren zoals het weer of verkeersomstandigheden de bezorging vertragen, en ook kunnen er operationele of logistieke problemen ontstaan bij de vervoerder. De garantie van deze leverbelofte is in veel gevallen vastgelegd in de algemene voorwaarden van de webshop. Maar wie leest deze kleine letters uitgebreid? Dit moet anders!
Heeft de webwinkel een eigenvervoersdienst? Dan kan er meer controle worden uitgeoefend op een gegarandeerde leverdatum of tijd. Meer en deel van de webwinkeliers zijn afhankelijk van externe vervoerders als PostNL, DPD, DHL, UPS of TransMission.
Toch promoten veel webwinkels met termen als “vandaag besteld, morgen in huis” of soort gelijke vermeldingen. Als consument wil je natuurlijk ook zo snel mogelijk van je product gebruik kunnen maken. Wij van gereedschap-bouwmarkt.nl weten als geen ander hoe het is als je project stil ligt. Er is inmiddels een verwachtingspatroon gecreëerd vanuit de webwinkeliers en consumenten. Dit komt omdat het merendeel tijdig wordt bezorgd door vervoerders. Dat is natuurlijk heel fijn!
Hoe gaat gereedschap-bouwmarkt.nl hiermee om?
Wij van gereedschap-bouwmarkt.nl hebben geen eigen vervoersdienst en zijn daarom afhankelijk van externe vervoerders. Wij proberen selectief te zijn met onze vervoerders (en servicepunten). Wij doen ons uiterste best om de bestelling snel en met zorg over te dragen aan een van deze vervoerders. Toch vinden wij dat we transparant moeten blijven richting al onze klanten. Ruim 95% van onze voorraad bestellingen worden doorgaans binnen 24 uur bezorgd. De term “vandaag besteld, morgen in huis” kan hiermee waargemaakt worden. Echter vinden wij dit niet eerlijk tegenover de groep consumenten die wel binnen deze 5% valt, en de zending niet tijdig ontvangt door problemen met vervoerders (servicepunten, distributiecentra of transporteurs). Dit alles zorgt alleen maar voor teleurstelling en irritatie en dat vinden wij zonde.
Wij vinden dat een consument geen hinder mag ondervinden aan het online bestellen. Dit begint dan ook met een verwachtingspatroon. Om deze reden vermelden wij op onze website alleen waar wij voor staan en wat onze verstuurtijden zijn. Hiermee bedoelen wij dan het klaarmaken van de bestelling en het aanbieden bij de vervoerder. Hiermee beloven wij alleen wat binnen ons bereik valt. Neemt niet weg dat ook wij vertraging kunnen oplopen. Bijvoorbeeld door beperkte personele bezetting (ziekte) of een voorraad fout. Echter is dit iets wat wij zelf in de hand hebben en tijdig communiceren. Ook wij zijn mensen en proberen iedere dag ons bedrijf met liefde een stukje beter te maken.
Wat is de bezorgtijd van een vervoerder?
Onze ervaring is dat de vervoerder gemiddeld binnen 24 uur de bestelling kan leveren. Op drukke dagen (bijvoorbeeld feestdagen) zal dit eerder 48 uur zijn of soms zelfs langer. Zoals eerder vermeld geven wij deze garantie niet en noemen wij dit: “gemiddelde bezorgtijd”. Zo kan je als klant zelf overwegen of je bestelling tijdig binnen komt.
Wat kan je als consument doen om de bezorging te optimaliseren?
Het is vanzelfsprekend dat het adres juist moet zijn. Geregeld zien wij dat adresvelden niet juist worden ingevuld. Daarom is het adres controleren extra belangrijk. Als consument is het raadzaam om een goede overweging te maken wanneer een aankoop last-minute besteld word. Een vertraging van levering zorgt alleen maar voor teleurstelling of irritatie. Dat is natuurlijk niet wat wij willen. Wil je toch meer duidelijkheid hebben over levertijden dan kan je altijd contact opnemen met onze klantenservice.
Wat garanderen wij wel?
Bij een vermissing van de bestelling dragen wij de zorg zoals vermeld in onze algemene voorwaarden. Samen met de klant gaan wij opzoek naar een passende oplossing en dienen een onderzoek in bij de vervoerder. Bij klachten over de vervoerder horen wij dit graag. Daarnaast is het belangrijk dat de consument de klacht ook zelf kenbaar maakt bij de vervoerder. Wij staan altijd voor je klaar en streven naar een duurzaam, betrouwbaar en transparante online winkelbeleving.